Logo

Nápověda

Pro obchody od shoptetu

 
 

Základní SEO

Co je to SEO?

Search Engine Optimization neboli optimalizace pro vyhledávače je způsob vytváření webových stránek tak, aby byly svým obsahem a formou vhodné pro automatizované zpracování, které používají internetové vyhledávače. Cílem prakticky každého majitele internetových stránek je, aby cílová skupina zákazníků stránku snadno našla (aby Vám například stránku po vyhledávání google nebo seznam ukázal jako první, nebo někde na prvních místech, neboť dosáhnout první pozice ve vyhledávačích je poměrně složitá práce pro odborníky).

Roboti jsou programy, které sbírají data z Vaší stránky a dále je zpracovávají. Mohou web penalizovat vyřazením z vyhledávačů, pokud by například obsah byl duplicitní, obsahoval by skrytý text nebo by se snažil roboty oklamat.

Jak mohu SEO pomoci - kde mám co nastavit?

Pokud si nejste jisti tím, co je titulek nebo popisek stránky, doporučujeme nejprve pročíst si část této nápovědy s názvem Jaké prvky je důležité nastavit - a k čemu jsou dobré. Pokud tuto terminologii ovládáte, můžeme přejít k samotnému nastavení.

Na úrovni produktu můžete popis stránky vyplnit v kartě pokročilé. Titulek se do kódu generuje podle názvu produktu.

SEO - na úrovni produktu

Kategorie, články, výrobci a úvodní stránka mají toto nastavení pod záložkou Pokročilé.

SEO - kategorie, články, úvodní stránka

Základní SEO

V administraci pod kartou Marketing naleznete kartu s názvem "Základní SEO" - Meta Tagy. O co se jedná?

Pokud pro Vás není dostatečné generování jen titulku či popisku stránky, můžete zde připravit šablony, co se bude k těmto již nastaveným možnostem ještě generovat.

Úvodní stránka je jen jedna, zde tedy můžete přímo vyplnit titulek a popis stránky pro titulku (nastavení v kartě pokročilé na úvodní stránce je totožné). Produktů ale můžete mít na webu stovky. Co když budete chtít v titulku u každého produktu název stránky?

Je možné nadefinovat zde "šablony", které budou propisovat konkrétní nastavení. Například můžete zadat #WEBSITE_NAME# - #TITLE# . Tak se bude generovat Název stránky - titulek.

Pokud celou sekci necháte prázdnou, bude se generovat tak, jak je nastaveno přímo u produktu, kategorie, úvodní stránky nebo výrobce - bez jakýchkoliv "příkras".

základní SEO

Seznam použitelných značek

Pro nastavení v sekci Základní SEO je možné využít tyto značky:

  • #WEBSITE_NAME# -> Název projektu
  • #TITLE# -> Název stránky
  • #LINK_TEXT# -> Nadpis v menu
  • #DESCRIPTION# -> Popisek stránky
  • #PRODUCT_NAME# -> Název produktu
  • #SHORT_DESCRIPTION# -> Krátký popisek u produktu
  • #MANUFACTURER# -> Výrobce
  • #MANUFACTURER_FILTER# -> Pokud máte u kategorie nastavený filtr výrobců a jednoho výrobce zvolíte, propisuje se právě tento výrobce.
  • #CATEGORY_TEXT# -> Popis kategorie

Pokud u sekce zadáte značku, která nemá co propsat (například #PRODUCT_NAME# u výrobce), nezobrazí se žádný text.

Jaké prvky je důležité nastavit - a k čemu jsou dobré?

Titulek (title)

Titulek je nejdůležitějším prvkem pro SEO. Musí ho mít každá stránka, nejen ta úvodní. Snažte se při tvorbě titulku zachovávat tři jednoduchá pravidla: krátce, srozumitelně, výstižně.

Titulek úvodní stránky a co by v něm mělo být:

název firmy (značky, kterou prodáváte – pokud Vaše značka není příliš známá, doporučuje se uvádět nakonec), základní produkty, které prodáváte, případně motto Vašich stránek. Nesouvisející slova je dobré oddělit svislítkem | . Jak může titulek úvodní stránky vypadat:

  • |STUDENT AGENCY| Letenky a jízdenky
  • Avon – Internetový obchod Kosmetika Avon
  • Alza.cz – největší obchod s počítači a elektronikou
  • Prodej a opravy vozidel

Titulek u zboží, kategorie nebo článku

V našem nastavení SEO je tato možnost označována opět jako Title. Jedná se o pole Název stránky u článku nebo kategorie, pole Nadpis u zboží. Optimální jsou 3 – 4 slova (titulek má mít 60 – 70 znaků), která výstižně popíšou obsah.

Příklady titulku u kategorie:

  • Módní doplňky
  • Baleríny
  • Čerpadla
  • Česká dvd

Příklady titulku u produktu:

  • Amazon Kindle 4
  • Byl jednou jeden život – kolekce 6 DVD
  • Hugo Boss No. 6 – pánská EDT 30 ml

Časté aktualizace

Přidávejte novinky, aktualizujte, dáte tak robotům najevo, že Váš web je „živý“.

Kvalitní obsah stránek

Kvalitní obsah je samozřejmostí, pokud chcete obstát před konkurencí. Doporučujeme věnovat pozornost hlavně popisku zboží – nepřepisujte text, který uvádí výrobce, vymyslete si vlastní – originální!

Tip! Pokud nemáte čas zabývat se tvorbou originálních popisků, nebo se na tuto činnost necítíte dostatečně kreativně – najměte si brigádníka. Studenti si neúčtují tolik jako firmy specializující se na určitou činnost a často práci udělají kvalitněji.

"Pěkná" URL adresa

Kromě toho, že uživatelé mají rádi pěkné a jedoduché url adresy, které si někteří dokonce mohou i zapamatovat, tak mít tyto adresy v uspořádaném tvaru je také výhodné pro vyhledavače. Nedoporučujeme za každou cenu naházet do URL adresy veškerá klíčová slova pro stránku a vytvořit tak sáhodlouhý paskvil. Optimální jsou 2 až 3 slova oddělená znakem – (přípustný je i znak podtržíko _, ale Google má problémy s jeho indexací), která vystihují, co na adrese zákazník najde.

  • Pár příkladů správných url adres:
  • www.vasedomena.cz/modni-doplnky
  • www.vasedomena.cz/slevy
  • www.vasedomena.cz/lodicky-prada

Link building (budování zpětných odkazů)

Počet a kvalita zpětných odkazů je pro SEO důležitá. Jak zpětné odkazy získáte? Nejprve doporučujeme registraci do katalogů (Seznam, Centrum, atd.) a poté výměnu odkazů s dalšími weby (vy budete mít na stránce odkaz na jejich webové stránky, a oni na svých odkaz směřující k Vám.).

Pokud budete prodávat tiskárny, je lepší vyměnit odkazy s webem, který prodává například počítače, odkaz na tiskárny z e-shopu prodávajícího hračky pro děti nebude zajímavý.

Nejlepším způsobem budování zpětných odkazů je psát kvalitní články – lidé na Vás začnou odkazovat, sdílet Vaše články po sociálních sítích, případně Váš článek může vyjít v nějakém internetovém časopise.

PageRank

Podle kvality a množství zpětných odkazů se vypočítává tzv. Google PageRank (Seznam zavedl obdobu nazvanou S-Rank). S-Rank je zohledňován ve vyhledávání v Seznam.cz, Google PageRank do určité míry zohledňuje při řazení výsledků ve vyhledávání – snažte se tedy o to, aby Váš PageRank (S-Rank) byl co nejvyšší – jedná se však pouze o hrubé a orientační porovnání, proto není potřeba být zoufalý, pokud se Vám nebude dařit PageRank patřičně zvýšit.

Meta description (popis stránky)

Tento popisek Google může zobrazit, pokud obsahuje zákazníkem hledané slovo (může však také zobrazit relevantnější část stránky, kde se hledané slovo vyskytuje). Zákazník se pak podle kontextu vedle hledaných slov rozhodne, zda stránku navštíví. Optimální rozsah je 155 znaků - nedoporučujeme tedy kopírovat do meta description celý text stránky.

Jak může vypadat meta description u úvodní stránky?

  • Jeden z největších obchodů s počítači a elektronikou v ČR. Většina zboží skladem a ihned k odběru. On-line splátky.
  • Informace a zprávy, vyhledávání a katalog odkazů, e-mail, webový prostor a chat.
  • Magazín a diskuse o škole a tahácích, hudbě, textech a filmech.

Příklad meta description u produktu:

  • Autor: Jo Nesbo, Kategorie: Knihy, Cena: 499 Kč, Délka: 678 stran
  • Elektronická čtečka knih - ebook reader, 6" displej s elektronickým inkoustem, 4 GB paměť, WiFi, 3G, obsahuje reklamu

 

Co jsou to SEO maty a proč si na ně dát pozor

SEOmat (neboli SEO validátor, SEO analyzátor či SEO servis) se tváří jako služba, která Vám ověří, zda máte 100% správně optimalizovaný web. Mějte na mysli, že většinu těchto služeb provozují firmy, které se Vás snaží „vyděsit“ a následně donutit k objednání jejich služeb. Zákazník si řekne, že asi sám správně stránky nedokázal zoptimalizovat a svěří je za drahé peníze nějaké firmě. Zde si můžete přečíst pár článků o zbytečnosti těchto validátorů od odborníků na SEO:

Google návod - Začínáme s optimalizací pro vyhledávače

Pokud byste se chtěli dozvědět rady ohledně SEO přímo od Google, zde si můžete přečíst dokument, který je určen nejen zaměstnancům společnosti Google, ale i začínajícím webmasterům.

Související příspěvky


 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop nebo pokladní systém v naší službě Shoptet.cz


Potřebujete poradit?

Mrkněte na nejčastější otázky a případne nám napište na helpdesk :-)