Logo

Nápověda

Pro obchody od shoptetu

 
 

Pokladna

Pro správný tisk účtenek je zapotřebí mít termotiskárnu s šířkou tisku 58 nebo 80mm

Spojení online a offline prodeje je logickým krokem pro velkou část obchodníků. Díky modulu Pokladna budete moci spojit svůj e-shop s kamenným obchodem a své zákazníky jednoduše a pohodlně obsloužit bez větších počátečních nákladů.

Mezi hlavní výhody pokladny patří:

  • Slučuje online a offline evidenci - využívá stejného skladu jako e-shop, stejné zákazníky, systém slev, daňové doklady, apod.,
  • snadno se ovládá pomocí myši, klávesnice nebo dotykové obrazovky,
  • podporuje čtečku čárových kódů pro rychlou práci s produkty,
  • je přístupná jak z počítače, tak z tabletů a mobilních telefonů,
  • uchovává historii akcí a je napojena na statistiky,
  • vytváří a eviduje daňové doklady,
  • bude sloužit i jako registrační pokladna pro EET.

Zřízení pokladny

Máte-li modul aktivovaný, stačí jít do nastavení, sekce pokladna a přidat či případně upravit jednotlivé pokladny. Bude třeba zadat název pokladny, počáteční (peněžní) stav a zvolit osobu, která by měla mít pokladnu na starosti. Od té chvíle může daná osoba pokladnu okamžitě používat - jen klikne v levém menu na pokladna a může markovat produkty.

obrazek-1

Existuje však i nastavení sdílené pro všechny pokladny, a to karta "Nastavení pokladny" v sekci nastavení, kde je možné nastavit formát tisku účtenky, chování slev, apod.

obr2

Ovládací panel pokladny

Samotné rozhraní pokladny je velmi jednoduché. Přes vyhledávací pole máte možnost vyhledat produkt, který si chcete prohlédnout či přidat do pokladny. Díky jednoduché navigaci můžete pomocí dlaždic procházet kategoriemi až k cílovému produktu. Zpět na úvodní stránku se vždy dostanete tlačítkem vlevo od vyhledávacího pole s ikonkou pokladny.

obrazek-3

Na úvodní straně se pod kategoriemi zobrazují produkty z tzv. rychlé volby, tedy až 9 vámi přednastavených produktů doplněné o nejčastěji prodávané produkty na pokladně.

Po přidání produktu se produkt či varianta vhodí do košíku v pravé části. Je-li váš zákazník registrovaný, máte také možnost ho na začátku nákupu zvolit, čímž se aplikuje jeho nastavení slev a máte k dispozici i možnost pro odeslání daňového dokladu klientovi emailem.

Pokud hodláte pracovat na pokladně na menších zařízeních, jistě oceníte možnost přepnutí pokladny do tzv. fullscreenu, tedy zobrazení přes celou obrazovku (vpravo nahoře). Zrovna tak, pokud používáte především čtečku a nepotřebujete zobrazovat kategorie a nejčastější produkty, tyto možnosti můžete sbalit pomocí šipečky vpravo od vyhledávacího pole.

Ikonkou, která je hned vpravo od vyhledávacího pole, otevřete tzv. univerzální produkt, tedy jednorázový produkt, který si můžete upravit dle svého - stačí přepsat název, zadat cenu, jednotku, množství a vložit ho do košíku.

Před dokončením nákupu máte ještě možnost přes tlačítko plus přidat k nákupu i slevu v korunách či v procentech anebo slevový kupón. K dokončení nákupu slouží velké zelené tlačítko zobrazující hodnotu nákupu.

Prodávání na pokladně

Je několik možností, jak přidat produkt do košíku.

1. Použít vyhledávání - vkliknete do vyhledávacího pole a napíšete první písmena produktu (minimálně 3) a z nabídky produktů vyberete ten, který potřebujete přidat. Kliknutím na jeho obrázek se dostanete na jeho detail, kliknutím na jeho název se pak produkt rovnou vloží do košíku. Pokud produkt obsahuje varianty, bude třeba ještě zvolit konkrétní variantu.

2. Zvolit produkt - z kategorie nebo rychlé volby.

3. Sejmutím kódu čtečkou - je-li produkt evidován pod nějakým kódem (typicky EAN nebo kód výrobce), je nejrychlejší metodou použití čtečky. Je třeba stát mimo vyhledávací pole a sejmout kód produktu. Automaticky se přidá do košíku a v případě variant se zobrazí detail produktu, kde je nutné zvolit variantu. Opakované sejmutí kódu přidá další kusy do košíku.

Pro dokončení nákupu je třeba zvolit, zda bude nákup uhrazen hotově anebo kartou. Při hotovostní platbě se objeví číselník, kde si můžete snadno spočítat, kolik máte zákazníkovi vrátit, ovšem dokud nezadáte žádné číslo, můžete tento krok přeskočit.

k-vraceni

U platby kartou aktuálně nepodporujeme napojení na platební terminál, přijetí platby si tak musíte ověřit sami přímo na terminálu.

Po provedení nákupu se košík vyčistí, vytiskne účtenka (pokud máte nastavenou tiskárnu) a v přehledu daňových dokladů se objeví nový doklad, v němž máte možnost ho znovu vytisknout jak v podobě faktury, tak i účtenky.

Univerzální produkt

Univerzální produkt se hodí kupříkladu tehdy, kdy potřebujete prodat něco, co není vedeno standardně v systému jako produkt, např. dekorace, poškozené zboží, dosud nenaskladněné zboží, anebo třeba služby.

univerzalni-produkt

Stačí zadat název produktu nebo služby, který se má objevit na účtence, množství a samozřejmě cenu. A pak už univerzální produkt můžete rovnou vložit do košíku.

Univerzální produkt si pamatuje poslední použitou položku. Pokud tedy prodáváte stále to stejné, předvyplní se vám vše kromě ceny, kterou je třeba vždy zadat. Pokud kliknete na název a přepíšete ho, můžete do košíku přidávat i více univerzálních položek.

Do statistik se tyto položky započítávají standardně.

Práce se zákazníkem

V případě, že zákazníka chceme registrovat, lze kliknout na přidat zákazníka, napsat jeho jméno a vytvořit jeho profil. Dále už je možné se zákazníkem pracovat jako s registrovaným - objeví se nová karta s ikonou srdíčka, kde je možné vidět, co zákazník objednal už v minulosti a co kupuje nejčastěji. Zrovna tak se na košík aplikují slevy.

zakaznik

Pokud se stane situace, že potřebujete nákup přerušit a obsloužit mezitím ještě jiného zákazníka, stačí když zákazníka křížkem zavřete, provede další nákup a pak ho opět zvolíte - systém si rozpracovaný košík zapamatuje.

Práce na pokladně ve více lidech

Přestože plánujeme v brzké době rozšířit podporu pokladny o více uživatelů, už nyní existuje způsob jak lze Shoptet pokladnu využívat, je-li administrátorů více.

Ideální je pokud má každý svou vlastní pokladnu, pokud tomu tak není, vždy je možnost si pokladnu předat, a to tak, že předávající provede výběr všech peněz v pokladny (kde uvede důvod do poznámky). Druhý uživatel pokladny si do své pokladny provede vklad, který odpovídá předchozímu výběru.

Další možností je vytvořit sdílený uživatelský účet.

Tipy a triky

Ovládejte pokladnu klávesnicí

  • Nákup dokončíte hotově pomocí klávesy Enter
  • Nákup dokončíte kartou pomocí kláves CTRL+Enter
  • Pokud stisknete číslo a poté přidáte produkt či variantu, přidá se daný počet kusů. Dvouciferné číslo je však třeba zadat poměrně rychle (do 300ms).

Vyhledávání produktů čtečkou

Nechcete-li produkt hned přidat, ale pouze ho vyhledat přes vyhledávání, existuje možnost jak to provést. Nejprve je třeba přepnout na anglickou klávesnici (u Windows typicky shift+alt), vkliknout do vyhledávacího pole, sejmout kód a poté opět přepnout jazyk zpět na češtinu. Přepnutí jazyka je nutné pro interpretaci správných kláves při převodu čárového kódu na čísla.

Produkty jen pro pokladnu

Pokud máte produkty, které chcete prodávat pouze přes Pokladnu a ne v e-shopu, v detailu produktu můžete v poli "Zobrazit" zvolit hodnotu "zobrazit jen v pokladně".

Automatický tisk dokladu

Pokud nechcete před tiskem každého dokladu potvzovat dialogové okno, nainstalujte si do vašeho prohlížeče plugin, který toto umožňuje. V případě Firefoxu se jedná například o plugin "Seamless print", u Chrome je to například "Kiosk printing".

Související příspěvky


 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop nebo pokladní systém v naší službě Shoptet.cz


Potřebujete poradit?

Mrkněte na nejčastější otázky a případne nám napište na helpdesk :-)